Jag hade tänkt att varje dag skriva om en specifik mobbning som våra barn drabbas av dagligen och det första jag kommer att skriva om handlar om nätmobbning. Jag kommer att ha med mina egna antagande men också ta siffror från det verkliga livet, från Friendsrapporten från 2012/2013 som även finns att läsa på deras hemsida Friends.se
 
Anledningen till just detta är att jag vill belysa problemet som finns, få oss vuxna att agera, att våga ställa frågan Vad gör du på datorn? Att vi vuxna ska visa ansvaret för våra barn, berätta för dem vad som är rätt och fel i hur man är och ska vara mot varandra. Vi vuxna måste våga vara nyfikna på vad våra barn gör. Är vi oroliga så måste vi fråga och prata med våra barn, visa dem att vi bryr oss om dem. Visa trygghet och kärlek inte ta våra barn för givet. Bara för att de har kommit till en viss ålder så ska vi vuxna sluta bry oss.
 
Nätmobbning idag är oerhört stort och ökar bland våra barn. många statistiker visar att allt fler barn mellan åldrarna 7-9 använder eller T.o.m äger en egen mobil, det finns även en artikeln på SVT.se som skriver att barn mellan 5-9år är det 20% som äger en egen mobil. Fler och fler barn sitter vid någon typ av teknisk uppkoppling, likaså mina barn. 98% av barn och unga i Sverige använder regelbundet nätet och 91% engagerar sig i sociala nätverk. 
Allt fler barn använder sig av någon typ av sociala medier som Facebook, Instagram osv, viste ni att det är 13 års gräns på dem? Många svarar säkert..."ja men jag är vän med mitt barn och vet vad de gör och skriver och vilka bilder de lägger in" kanon...jätte bra! Eller? Viste ni att på Instagram kan man göra en egen sida mot någon som de inte gilla, de kan kopiera (om man är skicklig) bilderna som barnet har lagt in på den sidan och sen har nätmobbningen startat. Ingen vet något, inte ni föräldrar heller att det kan förekomma. Det är bara ert barn (kanske) som vet men våga inte berätta. På Facebook kan man göra likadant! hur mycket koll har ni egentligen? 
 
På Friends rapport har de frågat föräldrar om de tror att deras barn har blivit utsatt för kränkningar på nätet, kan ni gissa siffran på de som INTE trodde att deras barn hade blivit utsatta? Av 505 föräldrar svara hela 66% på att de tror att deras barn inte ha blivit utsatta för kränkningar på nätet. Vet ni sedan vad barnen i rapporten skriver vad de helst önskar sig av sina föräldrar? 44% tjejer och 40% killar av de tillfrågade barnen ville att en vuxen skulle visa vad man ska göra om man blir kränkt, samma siffror vill att en vuxen ska berätt hur man ska vara mot varandra på nätet.
 
Det finns så mycket jag skulle vilja skriva om när det nätmobbning, men det bästa är att jag helt enkelt hänvisa till Friendsrapporten som finns att ladda upp på deras hemsida Friends.se.
 
En sak till jag vill dra upp som är hämtad från samma rapport. Vet ni varför barnen mobbar varandra på nätet? 
För de behöver inte se, den som de mobbar, hur den reagera, deras känslor och ledsen den blir. Det är enklare att säga något elakt till någon utan "ansikte". Kanske ska funderas lite extra på det!
 
I rapporten finns lagarna och reglerna vad som gäller på nätet.
 
hoppas att ni tyckte det var en bra info, skriv och tyck till
 
NI ÄR ALLA PERFEKTA PRECIS SOM NI ÄR 😃
http://www.friends.se/friends/om-mobbning