•  
 
Att försöka att sammanställa sin första föreläsning är rätt svår. Genom att sätta sig efteråt och försöka att analysera och granska sitt eget arbete, att tänka tillbaka på vad man gjorde bra och vad man gjorde mindre bra...hmm..svårt
 
Jag är väldigt duktig på att planera och börja förberedelserna väldigt tidigt, allt för att slippa stressen. Så dagen innan gjorde jag frallorna till föreläsningarna, och jag som älskar att baka blev jag nöjd.
 
 
För mig betyder planering många lappar som jag skriver ner vad man ska ha med sig, inte få glömma och vad som ska göras. Så det var en lång lista som jag skrev denna gången. Sätta i gång och skriva ut kompendier, kolla pinsen, kolla igenom sin PP så att den är ok och packa packa....och packa lite till.
Dagen D kommer äntligen, och jag kände mig lugn. Gick igenom ännu en gång vad jag skulle säga och göra. Mamma kom och hämtade mig, vi körde och handlade och sedan åkte vi och fikade hos lillebror och Vanja. Fortfarande inte nervös...konstigt...men ok!
 
Känslan när man glider in på sin gamla skola, öppna dörrarna till aulan och fatta att, ok nu är det verklighet. Trots att jag kan vara lite hispig när jag är "nervös" så är jag ändå rätt lugn (mamma?). Jag satte mamma i arbete med fikat och jag donade med datorn och allt annat. Jag är en person som pratar högt och gärna för mig själv och tillslut slängde jag ut mamma för att för mig själv infinna mig i nuet, kolla in och ta in vad jag egentligen höll på med.
 
Känslan var perfekt, så nöjd med allt. Jag frågade mamma om det var ett gott eller dåligt tecken att inte vara nervös. Dörren öppnades och de som kom för att lyssna på mig satte sig till rätta och jag började.
 
Jag tycker att jag själv fick med det jag skulle, mina erfarenheter, vi vuxna och ansvaret vi har till våra barn, den praktiska övningen gick bra, filmerna jag visade var bra och jag berörde dem som lyssnade.
 
Många fina utvärderingar strömmade in efteråt på Facebook och Instagram, många som tackade och berättade att det var en bra föreläsning. Efteråt åkte jag med Nadja hem och det kändes bra att få sitta och ventilera med någon och få höra deras åsikter.
Väl hemma tog jag mig ett glas rött och försökte att smälta vad jag nyss hade varit med om. Jag har ännu inte i dag fattat riktigt. Kanske lika bra det :-)
 
Imorgon är det dags igen för en andra föreläsning och denna gången på hemmaplan. Ska bli kul och spännande.
 
Kanske ni ska hålla utskick i Smålandsposten de närmaste dagarna.
Tack till alla er som var där och lyssnade och Välkomna till er som kommer och lyssna imorgon.
 
 
 
 
 
Böckerna som Emmalill har ritat och handlar om mobbning via hennes mail, de kostar 150kr+frakt. De går också att köpa dem i morgon på min föreläsning.

 
 
 
#1 - - Anonym:

Fantastiskt att jag fick vara med dig på din första föreläsning . Tack ❤ .. Jag är så stolt att vara din mamma ..