Goddagens alla fina :-)
 
Jag hade tänkt att jag skulle skriva ner lite om mina föreläsningar, vad det är jag föreläser om, vad jag brukar ta upp osv.
 
 
MOBBNING:
 
* Min egen erfarenhet av att vara mobbad under tre år. Frågorna som varför just mig? Vad gjorde jag för fel?
* Vad har detta lett till i dag? Vad är jag för person i dag? Vad har jag för svårigheter i dag och hur hantera jag dem?  
* Att vara mamma till ett barn som blir utsatt för mobbning? Vad ska man som föräldrar tänka på och hur ska man agera om sitt barn blir utsatt men också utsätter andra för mobbning? Hur prata man med sitt barn som blir utsatt/utsätter? Vilka ska man kontakta och vad ska skolan göra? Varför berättar inte mitt barn för mig att de mår dåligt? Viktena att vara en förebild för sitt barn, hur är man det? Att lyssna och ta sig tid för sitt/sina barn, hur ska man hinna det?
* Nätkränkning? Vilka sidor ska man hålla extra koll på? Ska man prata med sig barn om rätt och fel på nätet? Hur mycket ska jag lägga mig i i mitt barns användande av data/mobil/Ipad osv.? 
 
PSYKISK OHÄLSA
* Vad är psykisk ohälsa? Hur drabbas vi? Drabbas alla? Hur hjälper man en som mår lider av psykiska ohälsa? Syns det att man lider av psykisk ohälsa? Vad är självkänsla och självförtroende? Varför är det så viktigt? 
* Min egen psykiska hälsa, både då och nu? Hur mår jag i dag?
* Vad ska man som familj/vän/skola göra om sitt barn mår dåligt`?
* Hur kan jag själv/hjälpa andra att sträka mitt självförtroende och självkänsla?
 
DET DOLDA HANDIKAPPET
* Vad innebär "det dolda handikappet"
* Vad är stamning? Hur hjälper man en som stammar? Om jag inte har tid att lyssna hur ska jag säga det?
* Vad finns det för hjälpmedel för de som stammar?
* Ska man anspassa sin stamning efter jobbet eller jobbet efter sin stamning?
 
Då jag även är uppsatt som föreläsare inom Smålandsidrotten så tänker jag även här skriva vad jag ta upp på de föreläsningarna.
 
INOM IDROTTEN
* Samma som punkt 1-3 under mobbning?
* Hur ska man coacha sitt barn utan att kränka han/hon eller något annat barn?
* Är det föräldrarnas uppgift att tala om för barnen vad de ska göra på planen m.fl eller är det tränaren?
* Hur viktigt är det att vinna? Hur viktigt är det att ha roligt, skratta och ha kul på sin idrottsverksamhet?
* Hur viktiga är trären/tränarna för ett barn?
* Psykisk ohälsa: Vilka problem kan man drabas av i sin idrottsveksamhet? Vilka är tecknen? Vad ska man göra? Prata med föräldrarna eller barnet först?
 
 
Jag anpassa mycket av mina föräläsningar till enligt önskemål. Vill man trycka lite extra på den psykiska ohälsa så planera jag föreläsningen efter det. Så prata med mig så går det säkert att lösa. Tiderna brukar jag kunna anpassa mig efter era behov med förutsättningen att jag får veta det i god tid.  
 
Kostnad:Jag tar 1500 kronor inkl moms plus reseersättning. Man kan betala genom swich eller direkt till mitt konto. I kostnaden ingår ca 2h (med ev fika) föreläsningen eller 1½ h (utan fika). 
Med mig tar jag kompendieum med information och kort sammanfattning av föreläsningen. Broschyrer går att beställa då det är på G att tas fram nya.
 
Jag har F-skattsedel och är då med egen företagare.
 
Kontakta mig gärna via [email protected] vid bokning eller förfrågningar.
 
Hoppas att vi hörs :-)
 
 
#1 - - Caroline:

Otroligt viktiga punkter!!