Snart är julen här och jag hoppas verkligen inte att ni stressa ihjäl er, det blir jul ändå :-)
 
Imorgon är det första dagen på jullovet, och för våran del blir det en lång ledighet där vi bara ska slappa och mysa. Det blir nog ett besök på bion tror jag också. Vad ska ni göra?
 
Jag har verkligen suttit och funderat, och gör så varje jul, hur jag ska göra för att stressa så lite som möjligt. Därför börjar jag väldigt tidigt att lägga upp en planering och skriver upp i kalendern när jag ska göra vad. Skriver massor av listor, skriver om och skriver igen. Fundera på om något av alla måstena man har till jul som man kan lägga undan eller göra tidigare som te.x förr så jag alltid till att verkligen storstäda huset mitt i julstöket. Det skulle städas i alla skåpen, ut med spisen och städa där bakom, det skulle städas och städas. Detta gjorde att jag inte alls mådde bra och inte ens njöt av julen så som jag gör nu. Ska jag tvunget städa bakom spisen så kan jag lika gärna städa bakom den i november eller oktober eller varför inte i januari?
 
Alla måsten så som att julgranen absolut INTE fick sättas upp och pyntas dagen innan jul, varför det? Är det någon gång man njuter av granen är det väl ändå innan jul? Måstet att julskinkan inte heller fick kokas och grilleras förrän dagen innan julafton. Alla julkort, alla julklappar, all mat, all handling och allt måste, varför ska man ha alla dessa måsten om man kan ändra på dem och se till att det blir roliga måsten som man njuter och ha roligt på. Därför tar vi fram garnen när vi känner för det (givetvis med en planering) minst en vecka innan jul, skinkan kokas helgen innan jul, inga julkort skrivs utan vi önskar alla personer God Jul antingen personligen eller på något annat sätt.
 
Detta med att vi inte längre skriver några julkort har inte endast med att göra att det är ett måste, utan vi tog bort det med anledning till att det fanns/finns person i vår familj som inte hade några att skriva julkort till eller aldrig fick några till sig tillskilland från oss andra i familjen som alltid fick från kompisar. Vi valde därför att inte skriva några för att inte utsätta hen av den frågan "Varför får aldrig jag några julkort?"
 
Så snälla, en vecka kvar till julafton, glöm inte att njuta och tiden innan jul och stressa inte. Tänk på om det finns något ni kan prioritera bort, ändra på eller göra om för att minska stressen.
 
Ha en bra dag // Kram Lisa