I förra inlägget skrev jag hur mitt kontrollbehov styr över mitt liv i bland och hur min ångest gör sig påmind när jag inte har kollen. Just nu i juletiden kan mitt kontrollbehov och ångest bli ännu jobbigare och jag sover mindre, tänker mer och fundera på alla "Tänk om...".
 
Men som jag också har skrivit så har jag besegrat ångesten och vinner även över kontrollbehovet, men hur?
 
Detta....
 
... planering och planering och planering.....utan den så hade jag inte fungerat.
 
Jag skriver upp de dagar jag ska göra köttbullar, de dagar jag ska baka, handla julklappa. Jag skriver lappar om vad som ska bakas, lagas för mat, vilka som man ska köpa julklappar till och vad och vad som måste göras innan jul. Jag skriver om listorna hela tiden var eftersom de är avbockade. Men jag kan inte ha en kladdig lapp, jag måste ha en renskriven, ren och fin lapp annars får jag panik.
 
Kanske kan detta kännas som ett stressmoment, men för mig betyder detta planeringen allt. Men även här måste jag prata med min man och förklara, berätta, ha han som bollplank och planera tillsammans.
 
Så i min jul så fungera allt och jag är inte ett dugg stressad då jag har min planering och på så sätt styr JAG över mitt kontrollbehov och lindra ångesten.
 
I dag ska jag och mina två pojkar och givetvis min man handla några julklappar och bara mysa och fika
 
Kram Lisa