För nästan ett halv år sedan ringde det ett samtal till mig, det var från Utbildningsradion som letade efter personer som ville berätta sin historia om mobbning. Det sökte en förälder som hade ett barn som var utsatt och som ville berätta sin upplevelse kring detta. De undrade om jag var intresserad. Självklart var jag det, men jag var ändå orolig hur detta skulle bli med tanke på att jag aldrig har pratat om rollen att vara mamma till ett utsatt barn med respekt för min pojke.
Jag satte mig ner och funderade och pratade med min man och vi var överens att köra på MEN vi var givetvis tvungna att prata med vår son innan och höra hur han vill. Han har haft det svårt att prata om denna tiden när han var utsatt, svårt att uttrycka känslor.
 
Jag pratade med min son hur han ville göra. Jag förklarade vad man skulle göra, vad dokumentären skulle gå ut på och att det är min berättelse och upplevelse som förälder. Vi pratade länge och väl och har var positiv till detta. Jag förklarade för honom att hans namn inte kommer att nämnas och hans ansikte inte kommer att visas i filmen.
Sagt och gjort vi bestämde oss för att vara med i dokumentären.
 
Datum bestämdes och dagen kom när tre personer kom hem till mig för att höra min historia. En producent, en kameraman och en ljudtekniker. Tänk er dessa i mitt lilla hem. Vi hade bestämt oss att jag skulle vara själv när det spelades in och jag var väldigt noga med att min son inte skulle komma med i varken ansikte eller namn att de skulle bryta om jag skulle råka nämna namnet.
 
Vi spelade in och det var tufft. Så jäkla tufft! I mina föreläsningar pratar jag om mig själv, min erfarenhet att själ vara mobbad. Där nämner jag bara min roll som mamma till ett utsatt barn.
Jag hade gått igenom i huvudet vad jag skulle säga och berätta, jag hade sagt till mig själv att inte börja gråta. Var stark för ditt barn skull.
 
Min pojke kom hem från skolan och då skedde det inspelning tillsammans med honom. Mycket bra scener och jag fick vara med hela tiden för att se så hans ansikte inte kom med. Wow vilka duktiga killar som gjorde detta från kunskapskanalen.
 
Nu ett halvår senare ringer Producenten och berätta att dokumentären kommer att börja sändas den 6 oktober kl. 20,30 på SVT2 och vi är med.
 
Dokumentären handlar om mobbning och heter "Det handlar om mig" om min erfarenhet hur det är att stå som mamma till ett barn som blir utsatt för mobbning. Jag är med den 14 oktober, delen om föräldrar.
 
Hoppas att ni vill sprida detta så att fler och fler sitter och titta och då på alla avsnitten.
Om jag är nervös? Ja, så här nervös har jag aldrig varit inte ens när jag skulle stå och prata för fullsatta kyrkor på mina konserter jag hade hösten 2014.
 
http://www.mynewsdesk.com/se/utbildningsradio/pressreleases/musse-hasselvall-och-martina-haag-saetter-fokus-paa-mobbning-1217339