För mig är frågan självklar om vems ansvar det är att uppfostra och se till att man är en bra förebild för sitt/sina barn.
För min del är det också en självklarhet att jag ser till att tala om vad som är rätt och fel till mina barn som hur man ska vara mot varandra, respekten för varandra och hur viktigt det är att prata om empati.

Jag ogillar när folk skyller BARA på skolan, att det är deras ansvar och deras fel när det gäller barns uppförande, attityd och hur dåligt de prestera.

Jag ogillar ännu mera när vi vuxna stå och nästan skäller ut barnen för hur mycket fel den gör istället för att kolla om det finns några bakom liggande orsaker.

Så vems ansvar är det då?

Våra! Vi vuxnas ansvar! Allas! Ditt och mitt!

Barn föds till denna värld helt ovetande hur den ser ut och hur man ska göra för att bli accepterad. Barn lär sig tidigt att härma och ta efter oss vuxna. Barn vet inte vad normalisering betyder, de vet inte vad en stereotyp är eller när vi vuxna pratar om normer. Att barn ska vara på ett visst sätt, placera den i fack och skulle barnet avvika i beteendet så är vi snabba på att kommentera det!

Så vem är det som forma barnen?

Jo vi alla! Vuxna! Du och jag! Medierna, sociala medier men främst du och jag. Vi är dem som forma barnet så som vi vill att vårt barn ska vara eller hur?

Du är ditt barns förebild!

Jag får oftast frågan kring varför jag inte arbetar mer mot vuxenmobbning då jag brukar säga att det gör jag det också. Genom att sprida information kring att tala om hur viktiga vi alla vuxna är för barnen då de ser upp till oss, tar efter oss och härmar oss.
Genom att tala om för vuxna att det är vi som forma barnen.
Har du själv varit den som har uttryck dina tankar och åsikter lite hur som helst utan tänka efter att de kanske har sårat någon? Är du den som sitter hemma och pratar om vad du tycker om den stora invandringen eller hur illa du tycker om folks sexualitet? Då kommer förmodligen ditt barn att också tycka så!

De som vuxenmobbare har (vad jag tror) alltid varit någon som på något sätt tryckt ner folk eller sagt vad de tycker utan att tänka på empatin, visat respekt och tagit hänsyn!

Vill vi inte att våra barn ska utsättas eller utsätta andra för mobbning så måste vi visa våra barn vilka förebilder vi själva är innan vi kan börja prata annars blir det som om du säger till ditt barn att sluta svära trots att du svär själv! Så säger du till ditt barn att visa respekt måste du själv kunna visa respekt! Vill du att ditt barn ska tycka om sig själv så måste du själv visa att du tycker om dig själv osv.

Vi vuxna forma våra barn oftast utifrån de tankar, åsikter, värderingar, synsätt och inställning vi själva har.

Så tänk på detta innan ni börja anklaga och skälla på någon annan, titta hur du själv uppförd dig. Att gå till ditt jobb och beter dig som en skitstövel och sedan komma hem och gnälla på alla andra lönar sig inte utan du blir den som utsätter andra för vuxenmobbning.

Kram ❤️

#1 - - lillja:

Hej blev mobbad i skolan från 1-6 och ingen gjorde nått under alla år detta på gick. Va en pojke som använde ord.förföljde och hosta. Under skoltid och även fritid.blev inga bra betyg.
Har mycket vackert guld hår/rött.
Långt .har fräknar.
Så han retades och sa mycket fula ord.undra än i dag var för man inget gjorde.har ett barn på 7 år och om han blir utsatt /eller skulle va en som mobbar.så skall jag ta tag i saken på en gång.
Va med om detta från 7 år till 12 år i backlash skolan.

#2 - - lillja:

Blev fel backlura sko