Ja hösten 2016 kan man sammanfatta ett stort WOW när det kommer till denna nya skapelse som
jag och Malin är föräldrar till :-)
 
 
Jag hade länge gott och funderat på att vilja göra en podd där man pratar om den psykiska ohälsa men ur ett perspektiv som får de som lyssna att tänka jag är inte ensam och vidare att kan den personen så kan även jag.
 
Det är otroligt viktigt att man kan få lyssna till andra människor som har varit med om
liknande händelse och kunna få känna in sig men också kanske den personen som gästar
vår podd kan få andra att vända på den gråa, jobbiga och ångestfyllda dagarna till en mer
hoppfull och färgglad vardag.
När jag väl hade bestämt mig för att det var dags att skapa podden tog jag kontakt med min vän och granne Malin och frågade om hon ville vara med på resan vilket hon gärna ville. Denna gången hade jag upplägget klart med gäster och ämnen så det var i princip bara att köra i gång. Men det var inte så bara.
 
Utrustningen skulle fixas
 Sedan skulle det bokas in gäster och se till att antingen de kunde komma till Växjö och de som kunde göra det var dessa gästerna

Maria Pedersen volontär från Suicide Zero som pratar om att vara förälder till ett barn som tar sitt liv

(Ursäkta de liggande bilderna men helt omöjligt att vända på dem)
Andra gästen var Eric från Ångestskolan som pratar om sina egna erfarenheter kring ångest och hand resa.
 
3:e gästen Robin från Lajks som pratar om barn och ungas vanor på nätet. Vad är farorna och vad finns det för möjligheter med nätet.
 
Resan fortsatte med att planera resten av gästerna som skulle spelas in i Stockholm och för att det ska fungera krävs det en hel del möten mellan oss och då är det jäkla tur att vi bor så nära varandra, typ husen mittemot!
Vilka frågor ska vi ställa, vem pratar då och vem kör inledningen och vilka gäster ska vi intervjua först?
Ja frågorna är måååånga men roligt har vi
 
Även på tåget upp till Stockholm gick planerna igenom.
 
Att packa lätt när man ska till Stockholm och spela in en podd är både omöjligt och fruktansvärt tungt.
Väl i Stockholm installerade  påhotell Scandic Malmen och klara för gästerna...

Nikita från #jagaridealet som pratar om unga tjejers allt för höga krav på sig själv.
 
 
 Mårten från Under Kevlaret pratar om killars psykiska ohälsa. Varför ska killar inte kunna få visa sina känslor likaväl som tjejer utan att det ska vara en macho-grej över det hela.
 
Väl hemma så sattes det i gång att redigeras i ljudfilen, och det tar längre tid än vad man kan tror. Ett avsnitt på en inspelad tid på 1h tar mellan 2-3 timmar att gå igenom och redigeras.
 
 Men jag är otroligt glad och tacksam att det är enkelt iaf att redigeras.
 
Men givetvis så ska man stöta på problem och så gjorde även vi. I tron på att det skulle gå att spela in via Skype men icke. När vi satt och provade och testade så fick vi helt enkelt inte fram något ljud på den som vi skulle ringa upp. Så tyvärr så hade vi tre stycken gäster som vi fick meddela återbud, men två av dem kunde vi sätta upp nya inspelnings datum till så de kommer i början av 2017.
Man lär sig så länge man lever eller hur? Och vi gör inte om det misstaget iaf.
 
Då Malin väntar bebis och mådde så jättebra åkte jag upp till Stockholm själv för två sista inspelningar för hösten. Tyvärr så är det också något vi får vänja oss vid i detta arbete och det är oförgängliga händelse kan uppstår som när en gäst bli sjuk och inte kan komma. Då var det tur att jag hade en gäst iaf att intervjua
 Thor från Frisk och Fri som berättade om sin egna upplevelse och erfarenheter kring ätstörning.
 
Så efter en väldigt händelserik och otroligt rolig höst med den första tiden tillsammans med Malin och vår KRAMpodd måste jag säga att jag är väldigt glad och så jäkla stolt över mig själv som tog detta steget att göra drömmen om en podd verkligen och den har blivit så bra som den har.
 
Men när kan man lyssna på den?
 
Jo i början av januari ska vi släppa första avsnittet och då följer ytterligare 9 avsnitt.
Mer info kommer!
 
Jag och Malin har också redan börjat att boka in nästa del av podden som kommer att börja spelas in i jan-feb 2017
 
 
 Ni följer oss väl på Facebook och Instagram?
 
 
Kram Lisa