Jag hade tänkt att försöka att sammanfatta detta år som har verkligen varit som en karusell för mig med många dippar men också många uppgångar och det är det jag tänker försöka får ner i olika dagar.
 
Jag och min man säger aldrig några nyårslöften för vi är så dåliga på att hålla dem. Men förra året sa min man att 2016 kommer blir det bästa året på länge och jag gör som vanligt, tro på han och försöker intala mig själv det.
Hela våren innebar många spännande och roliga föreläsningar.
 
 
En av dessa föreläsningar var på Teknologisk institutet i Stockholm där jag föreläste för ett gäng människor so jobbade inom vården eller skolan. Detta var en föreläsningar som jag lever länge på.

Ja jag var ju inte bara föreläsare utan också moderator som jag till en början inte hade en aning om vad det ens var utan tackade ja utan någon vetskap. Men även detta är en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma.
 

Hepp Hepp...lilla jag!
 
 
Ja mycket av föreläsningar har det varit och något som gjorde att jag gick ner i arbete från 75% till 60% för att ens hinna med alla. Detta ör ju något som jag har drömt om att få göra men då på heltid, och jag vet att inte ens nu kommer jag att kunna driva mitt företag som enbart föreläsare, men en dag.....då!
 
 
 Min andra föreläsning för våren ägde rum på Växjö Bibliotek. Föreläsningen var en del av ett projekt som Växjö kommun hade tillsammans med en anhörigkonsulent där fokus låg på anhöriga som har kanske någon som i detta fall lever med en psykisk ohälsa och vad man då kantänka på och hur man ska göra för att hjälpa.
 
 
Alla föreläsningar riktade sig till olika målgrupper vilket jag tycker är väldigt intressant och en av de sakerna som jag älskar detta jobb. Mina föreberedelse inför dessa föreläsningar kan vara olika men oftast vill jag vara för mig själv, mycket för att dämpa den ångesten som håller på att ta över hela mig och min kropp. Men jag går alltid ut med ett sådant självförtroende så man kan undra om jag alltid varit sådan....men eh...nej!
 

En tredje föreläsning jag hade ägde rum i Göteborg hos "Tryggare barn i skolan"

Att åka till olika städer är också något som jag älskar och abolut inte har något emot. Tvärtom! Här, där jag bor är vi så otroligt dåliga på att stötta de lokala och de som finns i närheten. Urdålig tycker jag!
Skäms på er!
 
Jag ser att en dag kunna ta med mina barn på dessa äventyr och mitt jobb, så de ska få se min verklighet och hur roligt jag tycker det är. Mina barn är relativt stora nu så de hade tyckt att det jade varit roligt tycker jag, men jag kan inte ta ledigt från deras skola för att åka med mig...eller :-)
 
 
 Min fjärde föreläsning ägde rum genom Region Kronoberg YH-utbildning där fokus var på psykisk ohälsa och arbetsliv - går det ihop sig?

Tänk vad mycket en psykisk ohälsa kan vara och vad det kan orsakas av men också kan leda till.
Tåls att tänka på, eller hur?
 
Att jag genom att föreläsa kan både ge mig så mycket men där jag också kan ge andra något. Dvs verktyg, råd och prata om det som för många är tufft och jobbigt och som kan t.o.m. vara helt omöjligt. Att som vuxen inte veta hur man ska prata med sitt barn om de far illa, eller vart man ska vända sig till eller prata med. Att jag gör det som många skäms över är något jag vill visa för ALLA att det är ok att må dåligt oavsett vart du kommer i från, vilken färg du har på huden eller vilket kön du har eller tro på. Du är viktig här och nu och för alltid.
 
Jag skäms inte längre och det ska du inte heller göra. Våga prata, berätta hur du mår!
 
Det är i motvind en drake lyfter
 
Föreläsningarna vart över för våren 2016 men våren innebar så mycket mer. Fortsättningen kommer i min sammanfattning del 2 då jag berättar om det som för mig förändrade hela resten av året 2016.
 
Ha en fin dag
 
Kram Lisa