Hej!
 
I mitt tidigare inlägg har jag skrivit om att jag tänker nu att fokusera lite på detta med vårt självförtroende, självkänsla och självinsikten och även kroppsidealet. Men innan man kan gå in på dessa och prata om det är det viktigt att man reder ut vad är vad och vad de betyder. Därför kommer här nu en liten sammanfattning och exempel.
 
Självförtroende - kan man beskriva kort fattat tron på sig själv och det man utför, säger och gör, alltså sin prestation. Ett självförtroende kan stärkas genom stöttning, coachning och uppmuntran. Man kan i olika situationer har olika hög självförtroende, te.x så vet du att du är duktig i fotboll så är självförtroendet högt men att du har lite svårt för matte kanske självförtroendet är lite lägre. Ett självförtroende är viktigt när det kommer till nya prestationer, nya kontakter, nya möjligheter och är bra när man ska prata väl om sig själv inför sina barn. 
 
Självkänsla - en självkänsla är ungefär som ovanför men är mer känslan om sig själv och acceptansen av sig själv och berömmelsen till sig själv. Och jag fortsätter på samma exempel som ovan så kan man beskriva det som att är du bra på fotboll så berömmer du dig själv och tala om hur duktig du är medan du i matten ser hela tiden hur mycket fel du gör och hur dum du är som aldrig kan klara det.
 
Genom att stärka sitt självförtroende och göra det du vet att du är bra på kan du samtidigt stärka din självkänsla genom att då berömma dig själv. Att försöka hitta saker du vet att du är bra på stärker ditt JAG och du kan utföra både din skola och/eller arbetet och andra vardagliga situationer. Genom att gå runt med ett dåligt självförtroende är det lätt att föra över det till sina barn/andra i din omgivning vilket kan påverka barnet.

Självinsikt - hur bra du kan hantera situationer, hur medveten du är om vad du är bra på och mindre bra på. Samma exempel fortsätter jag med men vänder på det. Denna gången handlar det om ett mindre bra exempel och ett bättre ecempel. Du vet att du behöver arbeta med ditt självföretroende, att tro på sig själv, din självkänsla, att du duger är lika viktig som alla andra som spela fotboll, men trots det blir du arg när du missar målet och låter din ilska få ut över alla andra spelare. Istället för att stampar i marken, ta nya tag och spela vidare medan du heja på dina lagkompisar. 

Det är viktigt att kunna känna att man ha en bra grund av allt detta. Dels för att veta hur du själv kan stötta och hjälpa ditt barn att stärka sitt JAG. 

En annan sak att prata om är kroppsideal vilket jag kommer att skriva om i morgon. 

Kram Lisa