I går var jag på en skola ute i de småländska skogarna efter att ha blivit ditbjuden av en kurator som hade fått i uppdrag att inviga den temaveckan som skolan skulle ha. Jag tackade självklart JA! 

Kuratorns upplägg var faktiskt riktigt bra. Han bjöd in mig och en tjej i tonåren för att blir intervjuade av honom men också fä svara på barnens frågor vilket va jättekul. 
Det gjorde extra ont i våra hjärtan när de mindre barnen, som oftast har det lättare att öppna sig inför många, att de upplever att de blir utsatta för mobbning. 

Efter pausen fortsatte vi lite till för att sedan dela upp oss och jag gick i väg med de lite större barnen (åk. 4-6) och de andra stannade kvar med de mindre för vi märkte att de större barnen inte riktigt nådde fram eller kände inte sig inte bekväma att prata och ställa frågor i en stor samling. 

När vi väl hade delat på oss kunde jag också trycka lite extra på vad en konsekvens var och prata lite om nätmobbning. Det kändes jättebra. 

Det är alltid lika kul att komma ut till skolor och träffa på barnen. Jag tror att det är väldigt viktigt att det då kommer en vuxen som inte dömer utan en som lyssna. 

Dagen efter fick kuratorn ett mail i från en förälder som skrev hur bra det var att vi var där och så bra det blev. Det kändes extra bra i hjärtat. 







Ha en bra dag

Kram