När jag berätta för andra hur stor ångest jag har och jag påverkas av mitt stora kontrollbehov är det nog ändå ingen som vet hur det känns att ibland kan en hel dag styras av mitt kontrollbehov, att jag ibland har svårt att göra vissa saker för jag har inte koll på vissa saker.
 
Jag är inte rädd att berätta för andra att jag lider av ångest, ångest ibland så stort att jag inte orkar någonting utan mår så dåligt att jag skulle kunna kräkas och orkar inte gå ut ur dörren. Men jag har alltid bestämt mig för att jag aldrig ska låta den vinna över mig igen. Min ångest ska inte styra över mig så jag inte orkar gå till affären och handla eller åka i väg med mina barn till ett ställe där det finns massor av folk jag inte känner och då alla dessa tankar om " tänk om...?" kommer upp i huvudet och jag vill helst av allt gå därifrån. Nej, min ångest styr över mig längre, det gör min lycka till mina barn och familj. Men ibland är vägen till den dagliga segern lång och jobbig, och det händer att kvällen slutar i tårar och tankar som börjar snurra igen och igen och igen och tanken "tänk om...?" kommer igen. Men då är jag själv, och barnen sover och då kan jag ibland låta denna ångesten komma. För samtidigt som jag inte tror att man mår bra över att hela tiden dölja och stänga av ångesten så måste den ibland får göra sig synlig och få känna att det gör ont. BARA du kan komma tillbaka igen och se det positiva och glädjen igen i livet du lever så du inte backa och väljer en annan väg.
 
De gånger jag kan drabbas av ångest är när jag ska åka hem och jag får åka med andra jag inte känner och då börjas det "tänk om de som åker med mig undrar varför jag åker färdtjänst?" "Tänk om de inte tycker att jag borde åka färdtjänst?" Tänk om.... Tänk om.... Jag hatar det ordet.
 
I dag är nästan mitt kontrollbehov större än min ångest men oftast blir kontrollbehovet en ångest. Jag lever i en familj där min man jobbar skift, vilket gör att jag rätt ofta är med barnen själv och står för läxorna och packningen av dagen till större del än min man. Jag är den som kollen, kontrollen, och kan kalendern (nästan) i huvudet. Jag är den som kan barnens veckobrev i huvudet, jag vet vilken dag läxorna ska in, när det är gympa, när vi skulle åka och handla julklappar, när min man skulle tilltandläkaren och när mamma skulle passa barnen för jag skulle på möte till skolan. Det är jag som har tagit de tuffa mötena på skolan, det är jag som har tagit de enormt jobbiga samtalen. Detta för att jag har ett så stort kontrollbehov som styr mig och säger att jag måste göra detta, sen också för att det är enklare att en drar hela lasset utan att dela upp det mellan föräldrarna...not!!!!!!
 
Jag är den som måste veta i flera dagar helst vecka innan något ska göras så att jag kan planera in detta i mitt liv och i kalendern. Min man lever på att alltid se att allt löser sig, och jag blir så arg på honom när han säger så för han har så jäkla rätt. Skulle jag glömma gympakläderna en dag är det inte hela världen, utan för mig! Då känner jag mig som världens sämsta mamma. Har vi inte gjort engelska  läxan tillräckligt bra beror det på mig för jag har inte haft koll över detta.
 
Mycket vet jag att det beror på när jag började förlora synen och inte kunde sätta mig i bilen hur enkelt som helst och bara åka, utan nu måste jag boka bil, kolla om någon annan kan köra min barn. Jag har aldrig gillat att vara beroende av andra, vilket jag är extremt mycket nu och något jag så smått börja vänja mig vid.
 
 
Men detta är ytterligare en seger jag ska vinna, även om det kommer ta tid för jag vet att jag inte är ensam och det är inte du heller.
 
TILLSAMMANS ÄR VI STARKA!
 
Ha en underbar fredag // Lisa
#1 - - En Vän:

ETT LITET MEDDELANDE FÖR ATT BELYSA MOBBNING OCH STÖTTA DE UTSATTA:

Våren 2011 sade en 61-årig kvinna upp sig från sitt jobb på Prevent i Stockholm där hon arbetat i hela sitt liv för att Jessica Nilsson Frisk (1981-04-05) som ändå bara arbetade där i några år, tillsammans med sina kollegor hade hjälpt en utomstående, dömd kriminell narkoman att förtala och mobba kvinnans jämnårige son där på en oerhörd nivå bakom ryggen på henne under flera års tid. Bägge hade varit jättesnälla mot henne själva. Sonen hade precis önskat henne God Jul när allt uppdagades. När detta framkom, ljög Jessica även och påstod sig ha blivit hotad av sonen. Den nya VD:n sen endast två år, Maria Schönefeld, och även Jessicas egen chef Mats Quist, hjälpte gruppen sprida förtalet ytterligare när det hela slutligen framkom. De ljög sen ända till slutet när facket kom in för att hjälpa kvinnan. VD:n försökte t.o.m. lägga hela skulden på sonen för att ingen skulle få veta sanningen om mobbningen.

Den äldre kvinnan mådde så fruktansvärt av detta att hon först blev sjukskriven och sen sade upp sig. Hon hade då arbetat där i 41 års tid - ända sen hon var 19 år gammal, varit anställd längst av alla och hade bara fyra år kvar tills pensionen. Sonen var lätt förståndshandikappad, hade blivit mobbad hela sitt liv och mådde redan väldigt dåligt, det visste alla. Moderns jobb var det enda och sista ställe där han inte hade upplevt att folk var elaka mot honom och alltid hade känt sig trygg. Han hade hälsat på där ända sen han var liten.

Jessica själv stod helt utanför hela tiden. Var inte ens med på ett möte. Hon bad inte ens om ursäkt när kvinnan berättade hur fruktansvärt hon mått av hennes förtal och att det var det absolut värsta hon varit med om i sitt liv och den värsta mobbning sonen utsatts för.

Den då 50-årige narkomanen, som tidigare arbetat där som vaktmästare och som andra anställda visste brukade droger även på arbetstid, vägrade den nya VD:n veta något om med motiveringen att hon varken träffat honom eller ens visste vem han var. Han fortsatte därför besöka jobbet drogpåverkad även långt efter att kvinnan sagt upp sig och var lika välkommen fortfarande. Han är dömd och finns med i Lexbase.se. Prevent jobbar just för att skapa en bättre arbetsmiljö, få ned olycksfall och motverka mobbning. Nu drivs det av en ledning som hjälper utomstående kriminella narkomaner att förtala de anställdas barn.

Uppmanar alla som tar avstånd från mobbning och maktmissbruk mot de redan svaga och utsatta, att ta avstånd från www.prevent.se och dess ledning!