Ja ni som har följt mig ett tag vet att jag är en nyfiken person som visserligen sikta mot stjärnorna men har ingen brådska dit. Jag är den person som älskar utmaningar och söker nya äventyr nästan hela tiden. Men den faktiska orsaken till varför jag ville starta en podd handlar helt enkelt om att nå ut och prata om den psykiska ohälsan på ett sådant sätt som känns både bra och ta bort tabun.

Bara senast den helgen har jag läst att vi måste börja prata om ddn psykiska ohälsan, ätstörningar, självmord, ångest, depression, ja allt! Och allt detta ska vi prata om i vår podd tillsammans med en gäst som har antingen egna erfarenheter kring ämnet och/eller jobbar med det i dag.
Jag skulle så gärna när jag ser ett sådant inlägg på fb, eller läser i tidningen om vikten att belysa problemen i skolan bara skrika rakt ut MEN DET RÄCKER INTE!

För att förståelsen, acceptansen och okunskapen kring psykisk ohälsa ska kunna minska räcker det inte att bara fokusera på ett område eller sprida kunskapen på ett ställe. Det räcker inte att bara föreläsa. Deg räcker inte att bara prata om det på skolorna, det räcker inte att skriva artikel efter artikel. Vi måste börja agera!

Öka kunskapen hos både föräldrar+elev+ och ALL skolpersonal. För det räcker inte att ge kunskapen till lärarna, utan ut med den till vaktmästaren, städpersonalen, matbespisningen, bibliotekarien...ja alla som har kontakt med elever på en skola!

Öka informationen genom alla vinklar och vrå! Medierna, de sociala medierna, föreläsare, intervjuer, poddar, böcker, ja allt som någon vuxen använder sig av.

Prata om det, hemma, skolan, med vänner, på arbetet eller på gymmet.

Jag har som sagt funderat en hel del kring detta och hade jag bara haft dessa pengar så hade jag kunnat göra allt men det kan jag inte därför måste både du och jag hjälpa till. Ha du som vuxen dålig kunskap kring den paykiska ohälsan och mobbning, sök på det och ta reda på informationen.

Här är en stor anledningen till varför jag starta en podd, för att nå ut och få er att hitta andra vägar för att hitta informationen.
Är vi med på att öka kunskapen om psykisk ohälsa och sprida informationen?

Kram Lisa