När jag orkar så skriver jag och berättar om mig själv, dock inte ofta men ibland. Tycker det är jobbigt, lättare att stå på föreläsningarna och prata öppet, men jag hoppas ändå att när jag berättar om mig själv så kanske jag kan hjälpa någon. 

Under min tid som mobbad utvecklade jag ett självskadebeteende beteende i form av anorexia. Inte för att jag kände mig tjock utan för att ångest tog vid så pass mycket och mitt dåliga självförtroende att jag tappade aptiten så jag slutade äta i hopp om att jag trodde att det skulle hjälpa mig att inte må så dåligt. 

Det är inte ovanligt att man utveckla någon form av självskadebeteende beteende när man blir mobbad eller utsätt för någon annan psykisk ohälsa. Anledningen till det är att man vill ta bort det som gör ont genom att skade sig själv och låta det onda ta över istället. Oftast kommer ångest istället vilket leder till att man mår ännu sämre och kan leda till depression och andra självskadebeteende beteende. 

Min anorexia är jag fri i från nu, men jag kan många gånger när jag har ångest och må psykiskt dåligt tappa aptiten och inte äta. Oftast när jag är själv, när min man jobbar, tankarna snurrar och känner mig ensam, men aldrig när barnen är i närheten. Ni vet som har hört mig föreläsa....jag måste vara den rätta förebilden så därför så är jag duktig och äter alltid tillsammans med mina barn. 

Jag har aldrig känt mig tjock, bara ful, äcklig och värdelös vilket gjorde att jag fick denna anorexia. Allt efter som mitt självförtroendet blev bättre blev jag också friskare från min anorexia. Men jag hade aldrig klarat det själv, aldrig utan min man som jag träffade väldigt tidigt (16år sedan) och då när jag mådde som sämst. 

Vill ni veta något mer om mig och min mobbning? Tveka inte skriv gärna det här eller via min mail [email protected]

Jag finns även på Facebook och Instagram 

Kram Lisa