God morgon! 

Nu är jag något vaken, även om natten blev att tillbringa på soffan. När barnen är sjuka så brukar vi göra det och det är riktigt skönt h slippa känna att man väcker alla plus att man kan halvsitta skönt och ändå kunna sova. 

Jag hade tänkt att skriva lite om min dagar i Stockholm på Birger Jarl tillsammans med Teknologisk Institut. 
Wow vilka dagar jag har haft, helt magiskt, helt fantastiska. 

Jag fick den förfrågan tidigare i höstas ch tvekade aldrig, för sådan är jag. Jag fick inte bara förfrågan att föreläsa utan att vara moderator för hel konferensen, något jag aldrig gjort förut men jag sa absolut ja. 



Jag åkte upp på söndags kvällen vilket var skönt för att slippa stressa på måndagen. Lite försening på en timme men inget som var förvånat men ännu en gång var det då skönt att kag åkte en dag innan. 


När jag väl kom upp till hotellrummet så började jag att gå igenom materialet, vad jag ska säga i min roll som moderator och kolla igenom min egen föreläsning. Skönt att få stå och prata för sig själv och varva ner. Då jag kom upp strax efter 21 blev det en tidig sänggång. 


Måndag morgon och dagen D, allt färdigt och jag är mer än redo. Nu kör vi!





Passade på att ta lite bilder innan alla deltagare och föreläsarna kom. Vi hade konferensen på Birger Jarls hotell som låg mitt emot Teknologisk Institutet där projektledaren Sigrid var med och som jag hade haft kontakt med. 




Konferensen riktigare sig till de som jobbar med ungdomar inom skolans värld och vården. Så det var många blandade yrkeskategorier så som rektorer, kuratorer, pedagoger, psykologer och hälsopedagoger. Föreläsningarna handlade om den psykiska ohälsan, hur vi ska kunna hjälpa ungdomarna att må bättre. Vad är ångest? Pojkar psykiska ohälsa, projektet Dansa utan krav, internetanvändning- är det farligt? Och en massa andra som pratade om självskadebeteende och självmord. 

Jag hade speciellt en föreläsare som jag såg lite extra fram emot att både träffa och lyssna på det var när generalsekreteraren Alfred för Suicide Zero föreläste. Otroligt bra! 

På måndag kvällen när konferensen hade slutat för dagen blev det att gå igenom min föreläsning då jag var först ut på tisdags morgon. Kände mig lite nervös, det hade varit så många bra föreläsare med så mycket kompetens och här skulle jag komma...,, alla "tänk om" började snurra i huvudet. Men jag fick en sådan otroligt fina stöd både på instagram och Facebook som stärkte mitt självförtroende. 

Nackdelen med att åka själv är att man blir väldigt ensam. Jag kan inte gå ut på stan pga. ögonen så det blev rätt lungt. Åt en god bit mat på hotellet, tog ett litet glas rött och gick sedan och lade mig rätt tidigt. 



Dagen då min föreläsning skulle ske, var jag så taggad och ville bara köra i gång. Och när jag väl börjar prata så rullar det bara på. Som om jag aldrig har gjort något annat i mitt liv. Det är så kul och så givande att dela få berätta om mina egna erfarenheter men också att det jag sedan länge funderat och tänkt ut, mina egna frågeställningar att de stämmer. 

Jag fick presentera mitt projekt om utbildning till ALL skolpersonal - elever- föräldrar som fick ett mycket bra gensvar på och positiv. 



Sitter här på stationen i väntan på tåget. Har inte riktigt fattat vad jag har varig med om, är nog för trött! Men oj, vilken erfarenhet jag har fått dels av moderatorsrollen men som föreläsare inför dessa personer. 

Så hem till sjukstugan i hemmet och i dag vabbar jag. Snacka om kontraster! 

Nu i dag ska jag planera för nästa föreläsning. 

Har en bra dag
Kram Lisa