Ja vad ska man säga ang dessa temaveckorna som skolorna runt omkring i Sverige har i bland eller någon gång under skolans läsår?

Är det en hiss eller diss? Vad är tanken bakom att ägna en hel vecka åt just ett speciellt ämne eller uppmärksamma en viss sak. Det kan vara en temavecka där man arbeta med vänskap, kärlek eller just mobbning.
Ok, bra tänker säkert alla - vad är problemet?

Jag kommer när mina egen barn har dessa temaveckor och de tycker det är extra roligt för det blir lite annorlundare skoldagar. Man lär sig sammarbeta med andra då man är i grupper blandade med alla årskurser (0-6). Man lär sig så mycket saker och man pyssla med det, man tittar på den filmen och man äter kanske en annan mat osv. Jättemysigt! Tills det kommer dit när temaveckan är slut och allt återgår till det vanliga med lektioner och sånt.

Vad händer då?

Ingenting! Nä, just det ingenting! Då har man ägnat en jättemysig vecka tillsammans åt ett specifikt ämne för att sedan knappt tänka på det. Det jag reagerar på och skulle vilja veta hur skolorna runt omkring i Sverige jobba vidare med det under de andra veckorna på året. Om man te.x häften vecka med temat vänskap ellef kärlek, hur jobbar man vidare med detta sedan? Jag upplever det som att man är så glad för denna temaveckan, tjoho....för att sedan rycka på axlarna.

För min del blir temaveckorna en diss OM man inte arbeta, ta in temat i skolämnena eller jobba vidare på något sätt då blir det en hiss!

När jag prata med andra öesonef som också jobbar med barns psykiska ohälsa säger de detsamma som jag. Man måste börja få in psykiska ohälsa mer i skolan, prata om psykiska ohälsa eller psykisk hälsa för den delen. Man kan få in att prata om ätstörningar både på idrotts och kunskapslektionerna. Man kan få in hur bra vi mår här i Sverige jämfört med andra länder eller bara mellan länen i Sverige genom att te.x kolla hälsostatestiker under samhällskunskaps-lektionerna och då prata om varför man mår dåligt. Man kan få in olika ämnen i Biologin osv.
Men man kan inte bara tro att en vecka räcker för att visa "Hur duktiga vi är som jobbar med..." i skolan.

Nej, tänk om och gör rätt!

Kram Lisa